Suomalainen Kamarikuoro esitti Wolfgang Amadeus Mozartin Requiemin sunnuntai-iltana 3. 11.2025 Kannelmäen kirkossa. Teos soi täydelle kirkkosalille syksyisen illan hämärässä koskettavana ja taiteellisesti hallittuna kokonaisuutena.

Wolfgang Amadeus Mozartin (1756–1791) Requiem on kiistatta yksi länsimaisen taidemusiikin vaikuttavimmista teoksista. Vavahduttavan mahtipontinen, mutta samalla äärettömän lohdullinen requiem eli sielunmessu puhuttelee elämän rajallisuuden teemallaan. Mozart sävelsi teosta kuolinvuoteellaan, ja se jäikin kohtalokkaasti kesken joulukuussa 1791. Sävellystyön saattoi loppuun Mozartin avustaja Franz Xaver Süssmayr (1766–1803).
“Requiem on teos, jonka äärelle ei voi palata keveästi. Se vaatii valmistautumista, mutta palkitsee hiljaisella voimallaan”, totesi kuoronjohtaja, kapellimestari Eric-Olof Söderström ennen konserttia. “Halusimme lähestyä teosta sen liturgisessa kontekstissa ja antaa tilaa sen hengelliselle ulottuvuudelle ilman suuria eleitä.”
Mozartin Requiem kuuluu läntisen musiikkiperinteen tunnetuimpiin sielunmessuihin, ja sen esittäminen vaatii sekä teknistä varmuutta että vahvaa muusikoiden välistä vuorovaikutusta. Suomalainen Kamarikuoro toteutti esityksen tasapainoisesti ja selkeäsointisesti kuorokudoksen, urkujen ja soolo-osuuksien tukiessa toisiaan orgaanisesti.
Kannelmäen kirkon akustiikka osoittautui suotuisaksi Requiemin esittämiseen: äänimaisema oli lämmin mutta erotteleva, ja se antoi tilaa niin teoksen urkusovitukselle kuin kuoron laajalle dynamiikallekin hyvin tillaa. Soolo-osuuksien tulkinnat toivat teoksen henkilökohtaisen ulottuvuuden esiin intiimillä tavalla.
Tilaisuuden mahdollisti Helsingin seurakuntayhtymän tuki ja pitkä yhteistyö Kannelmäen kirkon kanssa. Esitys oli osa Suomalaisen Kamarikuoron kuluvan kauden suurteoskokonaisuutta, jossa kuoro syventyy keskeisiin eurooppalaisiin kirkkomusiikin teoksiin.
Suomalainen Kamarikuoron ja Eric-Olof Söderströmin ohella esiintyivät:
Pauliina Kallio, sopraano
Elisabet Petsalo, altto
Aarne Mansikka, tenori
Andrus Mitt, basso
Mauritz Brunell, urut
Lisää kommentti
Kommentit